7 pel·lícules feministes estrenades el 2022


.- Gangubai Kathiawadi de Sanjay Leela Bhansali és una pel·lícula biogràfica feminista i ferotge sobre Gangubai, una treballadora sexual que va regnar a Kamathipura, el barri vermell de Bombai, als anys 50 i 60.

Gangubai, que es diu "Ganga", fuig de Kathiawar amb el seu marit per convertir-se en una estrella de cinema a Bombai, però ell la ven a un bordell de Kamathipura. La història mostra el seu viatge de lluita, més tard es converteix en una mestressa de prostíbul i s'eleva a la que lluita pels drets de les treballadores sexuals i així es transforma en la matriarca de Kamathipura.

En un entorn social que es dirigeix agressivament cap al conservadorisme sexual i moral, aquesta pel·lícula té debats polítics crucials per plantejar. La pel·lícula és un gran intent feminista que parla del consentiment, la intimitat de dona a dona, la unitat femenina i l'efectivitat de la germanor.

La pel·lícula aborda sense por diverses oportunitats, com ara tenir una pel·lícula dirigida per heroïnes en una indústria conservadora de Bollywood i distribuir-se en  sales internacionals i no pas en plataformes digitals.

 .- Ammu és sens dubte una de les pel·lícules més significatives de la llista de l'any. Agafa un problema molt pertinent que fa temps ha estat una qüestió de conversa i li dóna un gir realment fascinant amb la manera en què conclou la pel·lícula. Ammu és la desesperació d'una dona per treure el seu marit físicament abusiu i autoritzat de la seva funció policial.

Ammu interpretada per Aishwarya Lekshmi es casa amb Ravindranath, un oficial de policia, interpretat per Naveen Chandra. Ravindranath agredeix físicament i emocionalment a Ammu al llarg de diversos dies. La pel·lícula mostra clarament la violència domèstica que pateixen les dones. En lloc de jugar com una pel·lícula estereotipada de conscienciació sobre l'abús domèstic, Ammu aborda qüestions importants que s'han de tenir en compte quan una dona està involucrada en un matrimoni indi. La història avança quan coneix un lladre anomenat Prabhu i idea un complot per escapar del seu marit.

.- Jaya Jaya Jaya Jaya Hey mostra certes veritats, creences i opinions agudes que encara estan arrelades en el teixit social i estan contínuament restringides pels anomenats estàndards culturals del país. Jaya, una dona jove, es casa. El seu objectiu és acabar la carrera, però el seu marit insisteix sorneguerament perquè faça les proves de la Comissió de Servei Públic.

Jaya lluita per aconseguir un equilibri entre gestionar els seus sogres i assolir la seva ambició. Tot i que la pel·lícula està feta com a comèdia, el concepte també és excepcionalment clar. Parla de violència domèstica i critica a tothom que ho crega normal.

Fins fa poc, la bufetada era l'arma més utilitzada al cinema malaià i els homes que colpegen dones es mostren sovint a les pel·lícules com fent el correcte. Les bufetades gairebé han desaparegut dels nostres cinemes a mesura que els temps han canviat. Un exemple perfecte és aquesta pel·lícula, on el que bufeta paga el preu.

Quan el marit abusa físicament de la Jaya i quan els seus pares i altres li demanen que "s'ajuste", Jaya s'adona de la dura veritat que ningú li vindrà a ajudar, decideix actuar en lloc d'esperar que Rajesh es converteixa en millor marit. A la pel·lícula es pot veure com la Jaya aconsegueix posar fi a les seves misèries.

.- Darlings el viatge aproximant el patriarcat i la violència domèstica en el context de l'entorn socio-psicològic de la classe mitjana baixa. Ambientat a Bombai, on els rics i els pobres conviuen i regna la perseverança, dues dones, mare i filla, descobreixen el seu propi paradís a l'infern. 

Amb una visió peculiar de la violència domèstica, la pel·lícula parla amb força del fet que quan es tracta de maltractaments no hi ha grisos i assenyala per què les dones es mantenen en relacions abusives en nom de l'amor. La pel·lícula parla dels abusos que es produeixen dins de les quatre parets, amb la prota Badru, el seu amant convertit en marit Hamza i els seus problemes matrimonials. La pel·lícula reflecteix les circumstàncies quotidianes dels personatges en una família índia de classe mitjana aparentment "típica" mitjançant diversos casos d'abús, violència, reconciliació i optimisme.

.- Boudi Canteen En una línia, és una pel·lícula que fa pensar, ja que la trama gira al voltant d'una cuinera casada, i el missatge de la pel·lícula és que una dona apassionada pot tenir èxit fent el que vulga i que no podem jutjar la seua valor comparant-la amb un home.

Tot i que la trama se centra principalment en la recerca existencial de la cuinera casada, la pel·lícula és un drama familiar commovedor amb un toc feminista, ja que el personatge principal redefineix la seua identitat des de mestressa de casa fins a una apassionada dona de negocis i xef.

Representant les lluites socials de les dones que intenten dirigir la seua vida és una xerrada oberta sobre perseguir somnis i no deixar-se enrere per les mans patriarcals de la societat.

.- Asanghadithar que es tradueix com 'La desorganitzada', és tan contundent com un bisturí plantejant problemes socials. Dirigida per Kunjila Mascillamani, l'actriu Srinda interpreta una venedora d'una botiga tèxtil que, com altres dones treballadores del barri treballa en botigues sense lavabo.

En enfrontar-se lliurement a les proves quotidianes d'una dona, la pel·lícula és refrescantment lliure. Funciona com una col·lecció de nombroses preocupacions basades en el gènere. Tot i que una podria quedar bocabadada per la quantitat de rialles que salpebren els diàlegs reals sense ser molesta, la pel·lícula senyala clarament problemes reals a la societat.

Kunjila sap com posar un tema que normalment la gent no parla obertament a la pantalla i a la vida real, aquesta pel·lícula obre l'espai per parlar d'aquests temes.

.- A Thursday Un dijous desastrós a la ciutat de Bombai, Naina, una mestra d'escola bressol, segresta 16 nens amb una llista de demandes inimaginable.

La pel·lícula també retrata diversos personatges femenins forts, com ara la treballadora de la casa que intenta contraatacar Naina, o Catherine la policia que opta per treballar tot i estar molt embarassada, posposa la visita del seu metge.

La pel·lícula mostra com la recerca de la justícia de la protagonista fa un gir indesitjable, fa una ullada més de prop a l'estigmatització de la salut mental a la societat i també representa perfectament l'enrenou que poden provocar els mitjans irresponsables i la seva influència generalitzada en els individus.

Comentaris